Uruchomiona przez Famed Żywiec instalacja fotowoltaiczna zapewni producentowi stołów operacyjnych i łóżek szpitalnych około 1/3 zapotrzebowania na energię elektryczną. Inwestycja mająca znaczenie w kontekście biznesowym jest kolejnym działaniem spółki w obszarze ograniczania jej wpływu środowiskowego. Polski producent sprzętu medycznego ma za sobą udane pierwsze półrocze 2024 roku, w którym osiągnął przychody na poziomie o 30 proc. wyższym niż w analogicznym okresie roku wcześniejszego. Polski wytwórca sprzętu i technologii medycznych jest obecny na rynkach już 122 państw.
Od 12 września br., część energii elektrycznej zasilającej fabrykę Famed Żywiec zapewniają panele zamontowane na dachach hal zakładu produkcyjnego. Dostawa paneli rozpoczęła się w lutym br., do czerwca przeprowadzono ich montaż, a obecnie zakończył etap uruchomienia całego systemu, która został już podłączony do sieci. Instalacja o mocy 500 kW pozwoli zaoszczędzić ok. 25 proc. rocznych kosztów energii elektrycznej. Prognozy spółki przewidują, że inwestycja zwróci się w ciągu ok. 6 lat.
– Inwestycja w instalację PV ma duże znaczenie biznesowe. W branży Med-Tech panuje duża konkurencja i na wielu rynkach cena ma niebagatelne znaczenie. Nie ma wątpliwości, że efekty inwestycji przełożą się na dalszy wzrost konkurencyjności naszych wyrobów, które cechuje bardzo dobry stosunek – wysokiej jakości i przystępnej cen, co tym samym pozwoli nam osiągać jeszcze lepsze wyniki – podkreśla Marek Suczyk, prezes Famed Żywiec. – Jednocześnie nie do przecenienia jest aspekt środowiskowy. Na tym polu działamy aktywnie od lat i mamy osiągnięcia, którymi jak wierzę możemy się pochwalić. W wielu spośród 122 krajów, w których obecna jest marka Famed Żywiec, te kwestie mają istotne znaczenie dla klientów – dodaje.
W ostatnich latach Famed Żywiec dostarczył odbiorcom w Polsce i za granicą kilkadziesiąt tysięcy łóżek szpitalnych i porodowych, stołów operacyjnych, foteli ginekologicznych i zabiegowych czy wózków do transportu pacjentów. Firma konsekwentnie doskonali swoje procesy technologiczne, w zakresie czystej produkcji i wdraża dobre praktyki Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Wprowadzone rozwiązania pozwalają zagospodarować 99,95 proc. spośród ponad 160 ton odpadów poprodukcyjnych powstających przy wytwarzaniu sprzętu medycznego. Jedynie niespełna 100 kg trafia do składowania.
– To, że efektem działalności tak dużej organizacji jest niespełna 100 kg odpadów poprodukcyjnych trafiających do składowania, uznajemy za sukces. Prowadzimy także szkolenia z myślą o podnoszeniu świadomości ekologicznej pracowników oraz zwiększaniu ich zaangażowania w działania na rzecz środowiska naturalnego – komentuje Mirosława Raszka, dyrektor jakości Famedu Żywiec.
W pierwszym półroczu Famed Żywiec o 30 proc. zwiększył przychody ze sprzedaży, w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku. Łączne wyniosły one 47,6 mln złotych. W ostatnich miesiącach Famed zadebiutował na rynku w Brazylii, która dołączyła do eksportowej listy polskiego producenta. Potwierdzeniem dobrych wyników notowanych w ostatniej dekadzie jest tytuł Gazeli Biznesu.
– Planujemy utrzymać taką dynamikę wzrostu sprzedaży do końca roku, a umacnianiu siły naszej marki służą również kolejne inwestycje. W 1. i 2. kwartale br., wyniosły one ponad 5 mln złotych, a w całym roku przekroczą 7 mln. Poza fotowoltaiką obejmuje to nakłady na rozbudowę parku maszynowego i innowacje produktowe – wskazuje Paweł Tomala, wiceprezes i dyrektor finansowy żywieckiej spółki.
Spółka w drugim półroczu planuje kolejną innowację w segmencie stołów operacyjnych, związaną z wprowadzeniem nowego, autorskiego układu sterowania.
– W efekcie stoły operacyjne Famed Żywiec będą bezkonkurencyjne pod kątem precyzji pozycjonowania pacjenta, a ten aspekt pozostaje kluczowym z perspektywy lekarza. Szpitale oczekują sprzętu, którego dobra jakość zapewni wieloletnią eksploatację. To trend będący dla nas podstawą do optymizmu. Od lat konsekwentnie rozwijamy nasze produkty właśnie w tym kierunku, umiejętnie łącząc w nich rozbudowaną funkcjonalność z trwałością i konkurencyjną cenowo ofertą – podsumowuje Michał Grossy, Dyrektor R&D i Marketingu Famed Żywiec.