W 2020 roku dostarczyliśmy odbiorcom niemal dwukrotnie więcej łóżek szpitalnych niż rok wcześniej, a nasz sprzęt trafił do kilkudziesięciu krajów – w głównej mierze do szpitali stojących na pierwszej linii frontu walki ze skutkami pandemii Covid-19. W tym samym momencie nastąpiło gwałtowne ograniczenie popytu w segmencie stołów operacyjnych, które do tej pory były najbardziej dochodową kategorią sprzętu.
– Osiągnęliśmy zadowalający wynik, lepszy niż zakładał plan, który w ograniczonym stopniu uwzględniał wpływ sytuacji pandemicznej na nasz biznes. Cieszymy się, że tak trudny rok dla branży i gospodarki w ogóle, przeszliśmy suchą stopą. W naszym przypadku negatywny trend dotyczył znacznego spowolnienia w segmencie stołów operacyjnych. Z kolei intensywne wzrosty popytu na łóżka szpitalne to dla nas niejako znak czasu pandemii. Musieliśmy jednak wykazać się dużą elastycznością zarówno podczas realizacji projektów z niezmiernie krótkimi czasami dostaw, jak i w zakresie zmian planów produkcyjnych – ocenia Marek Suczyk.
Innym z wyzwań, wobec których stanął Famed, były wahania stawek transportowych. Zdarzały się przypadki, gdy cena rosła do poziomu, w którym koszt dostarczenia przekraczał wartość zamówionego sprzętu. Czynnikiem rzutującym na ocenę osiągniętych wyników było zmniejszenie popytu na stoły operacyjne – najbardziej dochodowe produkty w portfolio Famedu. Dopiero w drugiej połowie roku zanotowano wzrost zainteresowania tym segmentem wyrobów, co było oznaką powrotu do „normalności”, dającą nadzieję na lepsze wyniki biznesowe.
– Pandemia spowodowała wzrost cen produktów medycznych oraz usług zdrowotnych. Łóżka szpitalne były na całym świecie bardzo „gorącym” towarem, jednak my nie zdecydowaliśmy się na podniesienie cen. Dzięki temu znacząco wzmocniliśmy kapitał zaufania do naszej marki. Ten trudny czas był sprawdzianem dla systemu ochrony zdrowia oraz wspierających go producentów. Wierzę, że stanęliśmy na wysokości zadania wypełniając naszą misję, czyli oferując personelowi medycznemu produkty podnoszące bezpieczeństwo oraz skuteczność terapii. Jednocześnie, choć możliwość ekspansji była za sprawą barier związanych z Covidem mocno ograniczona, udało nam się wejść na nowe rynki na czterech kontynentach. Powiększyliśmy grono odbiorców o szpitale w Botswanie i Libii, Paragwaju, Nepalu oraz Luksemburgu – komentuje Marek Suczyk.
Obecnie Famed Żywiec dostarcza wytworzony w Polsce sprzęt medyczny już do 105 krajów. Najlepiej sprzedającym się modelem w 2020 roku był Famed NEXO – najpopularniejsze polskie łóżko szpitalne. Stanowiło niemal 2/3 całego wolumenu sprzedaży w tym segmencie produktowym. Kluczowym czynnikiem niesłabnącego zainteresowania nim pozostaje szeroka funkcjonalność. Ten model może być wykorzystywany na oddziałach OIOM-owych, jak i w mniej wymagających środowiskach szpitalnych.