Wytwórca sprzętu i technologii medycznych planuje inwestycje oraz celuje w pozycję lidera na rynkach Polski, krajów UE i pozostałej części Europy. Biznesowo Famed Żywiec ma za sobą kolejny dobry okres, w którym wzrosła zarówno sprzedaż, jak i rentowność. 2023 rok był dla firmy istotny, także z uwagi na zmianę inwestora, którym od wiosny jest BHM Group. BHM jest inicjatorem powstania Grupy Reinsberg, zrzeszającej europejskich producentów sprzętu medycznego, do której należy również Famed. Wytwarzany w Żywcu sprzęt szpitalny jest wykorzystywany już w 121 krajach.
– Chcemy, aby Famed wspiął się na kolejny poziom technologiczny, co z punktu widzenia klienta znajdzie odzwierciedlenie w jeszcze wyższej jakości naszych produktów, które eksportujemy z Polski praktycznie na cały świat. W planach na 2024 rok mamy wielomilionowe inwestycje w obszarze produkcji, których efektem będzie zwiększenie wydajności naszego zakładu – komentuje Marek Suczyk, Prezes Zarządu Famed Żywiec.
Będąca czołowym europejskim wytwórcą spółka planuje szereg zmian zarówno w obszarze technologii, jak i podejścia rynkowego. Inwestycja obejmie m.in. dalsze unowocześnienie parku maszynowego. Famed konsekwentnie zwiększa funkcjonalność produkowanego sprzętu medycznego.
– W branży większą rolę odgrywają funkcjonalność i solidność produktów, niż jedynie niska cena zakupu. Szpitale oczekują sprzętu, którego dobra jakość zapewni wieloletnią eksploatację. To trend będący dla nas podstawą do optymizmu. Od lat konsekwentnie rozwijamy nasze produkty właśnie w tym kierunku, umiejętnie łącząc w nich rozbudowaną funkcjonalność z trwałością i konkurencyjną cenowo ofertą – ocenia Michał Grossy, Dyrektor ds. Rozwoju produktów i Marketingu Famed Żywiec.
Strategia spółki koncentruje się głównie na rynkach europejskich. Własna sieć sprzedaży obejmuje już Polskę i Czechy, a kolejnym krajem będzie Słowacja. Na pozostałych rynkach Famed rozbudowuje dystrybucję poprzez przedstawicieli i partnerów handlowych.
Koncentracja na rynkach europejskich sprawia, że stajemy się mniej podatni na efekty zawirowań politycznych, co w ostatnim czasie staje się coraz poważniejszym problemem dla biznesu, jednocześnie możemy w pełni wykorzystać atut bliskości klienta – wyjaśnia Marek Suczyk. – Nie oznacza to rezygnacji z zainteresowania bardziej odległymi rynkami. Nadal chcemy docierać do odbiorców na całym świecie. Będziemy konsekwentnie kłaść nacisk na rozwój biznesu w regionach, w których już od kilku lat odnotowujemy stały wzrost. Jesteśmy aktywni na Bliskim i Dalekim Wschodzie, w Ameryce Południowej, a także posiadamy spółkę joint venture w Chinach – dodaje.
W ostatnich latach odbiorcom w Polsce i za granicą Famed Żywiec dostarczył kilkadziesiąt tysięcy łóżek szpitalnych i porodowych, stołów operacyjnych, foteli ginekologicznych i zabiegowych czy wózków do transportu pacjentów. W ostatnim roku do listy krajów w których wykorzystywany jest sprzęt Famedu dołączyły Mongolia, Bangladesz, Honduras, Malawi, Rwanda i Zimbabwe, a łącznie jest na niej już 121 państw.
Biznesowo Famed ma za sobą kolejny dobry rok. 2023 rok, podobnie jak wyniki za wcześniejsze lata, przyniósł wzrost sprzedaży. Przychody spółki zbliżyły się do poziomu 100 mln złotych. Istotnie wzrosła również rentowność.
– Biorąc pod uwagę okoliczności geopolityczne, w tym konflikty na Ukrainie i na Bliskim Wschodzie, czy restrykcje importowe wprowadzane w krajach azjatyckich, ten wynik jest bardzo satysfakcjonujący. Nasza rentowność mierzona wskaźnikiem EBIDTA poprawiła się o 24% – komentuje Paweł Tomala, Wiceprezes i Dyrektor Finansowy Famed Żywiec.
Rynek krajowy zapewnił ponad 40 proc. sumarycznej sprzedaży Famedu (+10 proc. r/r). Sprzętem numer 1 pozostaje łóżko szpitalne Famed Nexo, które z uwagi na wysoką funkcjonalność (można z niego korzystać na oddziałach ogólnych i OIOM) oraz atrakcyjną cenę, jest doceniane zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się. Stanowi ono około ¾ wolumenu dostaw, spośród wszystkich produkowanych przez Famed modeli łóżek. Sprzęt trafia do odbiorców na całym świecie, w tym na Ukrainę. W lutym br. 100 egzemplarzy Famed Nexo zostało dostarczonych do ogarniętych wojną obwodów naszego wschodniego sąsiada.
Sukces Famed Nexo potwierdza, że kierunek jaki obraliśmy był dobry. Obserwowanym na rynku trendem jest chęć zakupu urządzeń, które oferują szeroką funkcjonalność, wysoką jakość, a dodatkowo nie obciążają budżetów. W ten sposób projektowaliśmy Nexo, a jego utrzymująca się od lat popularność, jest potwierdzeniem słuszności naszych przewidywań – mówi Michał Grossy
W segmencie stołów operacyjnych prym wiedzie model Famed Optima. Karbonowy i najbardziej zaawansowany stół operacyjny Famedu, podczas tegorocznej edycji targów Arab Health, zadebiutował w wersji z nowym i niezwykle precyzyjnym systemem sterowania.
– Wprowadzony przez nas system sterowania oznacza prawdziwą rewolucję w segmencie stołów elektro-hydraulicznych. Ich użytkownicy otrzymują najwyższy poziom precyzji sterowania ustawieniem blatu i poszczególnych segmentów, co dotychczas było zarezerwowane jedynie dla dużo droższych stołów elektrycznych – stwierdza Michał Grossy.
2023 był przełomowym dla żywieckiej marki, także z uwagi na zmianę inwestora. Od wiosny jest nim BHM Group, z intencji której utworzona została europejska grupa producentów sprzętu medycznego. Reinsberg Group współtworzą spółki, w których udziały posiada BHM, obok Famedu także polskie Alvo Medical i niemiecka Medifa. Famed Żywiec odgrywa w niej kluczową rolę, zarówno pod względem sprzedażowym, jak i operacyjnym.
Dzięki Grupie Reinsberg możemy korzystać z synergii potencjałów, zarówno w obszarze badań i rozwoju, jak i produkcji. Wspólnie mamy możliwość efektywniej wykorzystywać nasze kompetencje i doświadczenie. Ten model działania jest zgodny z intencjami inwestora, który chce stworzyć mocną, europejską grupę wytwórców sprzętu i technologii medycznych. Pamiętajmy, że działamy w jednej z kluczowych branż, a wobec niespokojnej sytuacji na świecie ten krok, koncentracja produkcji w Europie, jest w pełni uzasadniony – podsumowuje Marek Suczyk, Prezes Zarządu Famed Żywiec.