INFORMACJA PRASOWA
Przychody żywieckiego wytwórcy sprzęt medycznego za pierwsze półrocze br. są znacząco większe niż w ubiegłym roku, niezwykle udanym dla spółki. Famed powinien w tym roku przekroczyć poziom 500 mln zł sprzedaży liczonej od 2013 roku, w którym powołano Famed Żywiec Sp. z o.o., i zbliżyć się do granicy 100 mln złotych rocznych przychodów z tego tytułu.
Sprzedaż stołów operacyjnych, łóżek szpitalnych i innego rodzaju sprzętu medycznegow 1 półroczu 2022 wyniosła 39,6 milionów złotych. Ten wynik o 22 proc. przewyższa przychody z analogicznego okresu ubiegłego roku. Wówczas przekroczyły one 32 mln złotych.
– Głównymi rynkami wzrostowymi, na których zanotowaliśmy największy przyrost w stosunku do naszych planów okazały się rynek krajowy, południowa Azja oraz Europa. Dodatkowo istotnym czynnikiem w ocenie osiągniętych wyników jest fakt, że wzrost kosztów nie przekroczył założeń budżetowych, co dzięki większej sprzedaży i utrzymaniu planowanych marż skutkowało zwiększeniem rentowności sprzedaży. EBITDA w okresie pierwszych sześciu miesięcy kształtuje się na poziomie przekraczającym ubiegłoroczny wynik o 71 proc. – mówi Paweł Tomala, wiceprezes i dyrektor finansowy Famed Żywiec.
W latach 2013-2021 żywiecki wytwórca technologii i kompleksowych rozwiązań dla sektora medycznego uzyskał ze sprzedaży swoich wyrobów ponad 420 mln złotych. Eksport wysoko specjalistycznego sprzętu medycznego, prowadzony obecnie do 111 krajów, stanowił 53 proc. przychodów.
– Zaczynaliśmy z naprawdę trudnej pozycji. Prowadzona stopniowo, gruntowna restrukturyzacja firmy przynosi efekty. Od 2013 roku odnotowujemy stały wzrost przychodów, a w ostatnich czterech latach jest on niezwykle dynamiczny, średnia za ten okres to 15 proc. r/r. Aktualnie możemy powiedzieć że Famed wrócił na należne mu miejsce, jednego z liderów branży medycznej nie tylko w Polsce, lecz również w Europie. Także sytuacja rynkowa jest sprzyjająca. Prognozy na kolejne lata prezentują się bardzo atrakcyjnie, a dane za pierwsze półrocze potwierdzają to o czym mówiliśmy po zakończeniu tegorocznej edycji targów Arab Health. Wyższa niż zakładaliśmy sprzedaż to część przewidywanego impulsu popytowego – komentuje Marek Suczyk, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży Famedu.
– Spółka znajduje się w swoim najlepszym okresie i mamy ambicje, aby wykorzystać ten potencjał do dalszego dynamicznego rozwoju. Po Emerging Markets przyjdzie czas na rynki krajów rozwiniętych. Nasze aspiracje sięgają czołówki globalnego biznesu w segmentach łóżek szpitalnych i stołów operacyjnych – podsumowuje Marek Suczyk.